الجمعة، 10 مايو 2013

موقع الرسم بالرصاص: كيف ترسم ورده رائعه خطوة خطوة

تعتبر الورود والزهور من المواضيع المفضلة في الرسم بالرصاص سواء كان للمبتدئين او المحترفين في فن الرسم، نظرا لكون الورده تمثل رمز و معاني الجمال والرومانسية في جميع انحاء العالم، مدونة أرسم بالرصاص تقدم لكم درس تفصيلي عن كيفية رسم ورده بالرصاص خطوة خطوة، كل ما ستحتاجه في هذا الدرس هو قلم رصاص وورقه بيضاء للرسم عليها، ولان لنبدأ:















مجموعه رسومات ورود بالقلم الرصاص:






هناك 8 تعليقات:

  1. روعه ماشاء الله بس انا مبعرفش ارسم الطبيعه بس انا دلوقتى حبيت ارسم وهحاول ارسم بس لو مفيهاش رخامه ممكن اعرف اسم الرسام

    ردحذف
  2. فى رأيى ان الرسم موهبة مش حاجة سهلة انك تتعلمها لو ممكن تعلمهالنا يبقى كتر خيرك ايدى ع كتفك

    ردحذف
  3. بالتأكيد موهبة لا شك ولكن اذا لم تهتمي بها فستضيع ، وفي نفس الوقت الرسم عبارة عن مهارة وخفة يد واحساس حتى لو لم تكوني موهوبة في نظرك ولكن لديكي الشغف مع الاستمرار في التدريبات وتمارين الرسم صدقيني ستفاجئين من نفسك وقدراتك ...تابعي دروس المدونة واذا كان لديكي أي سؤال لا تترددي في مراسلتي :)

    ردحذف
  4. اعجبني بساطة الخطوات

    ردحذف
  5. حلوة وانا طبقتها وانا فنانة بالفطرة ههههههههههه

    ردحذف
  6. حلوووووة انا سويت مثلها بس شوية طلعت مو نفس الي بالصورة :/
    عاشت ايديكم ع هاي المدونة الرائعة و الدروس القيمة ^_^

    ردحذف